Rozwój handlu internetowego z roku na rok przybiera na sile. Dzieje się tak dlatego, że konsumenci nabierają zaufania do e-zakupów, a przedsiębiorcy z kolei przekonują się do tego kanału sprzedaży. Powstaje także coraz więcej firm i usług wspierających e-handel, dzięki czemu staje się on jeszcze prostszy i łatwiej dostępny dla każdego. Jeśli Ty także postanowiłaś spróbować swoich sił w e-commerce koniecznie poznaj 6 podstawowych elementów, które musisz rozważyć przed rozpoczęciem sprzedaży przez Internet.
1. Asortyment
Aby sprzedawać trzeba mieć co sprzedawać. Jeśli prowadzisz już sprzedaż tradycyjną, zarówno B2C jak i B2B, możesz rozszerzyć swoje kanały dotarcia do klienta także poprzez Internet. Oczywiście nie musisz zaczynać od razu z całą gamą produktów, które posiadasz w ofercie, tylko stopniowo, badając jednocześnie rynek, wdrażać nowe produkty lub wycofywać te, które się nie sprzedają.
Jeśli natomiast swoją przygodę z handlem chcesz rozpocząć właśnie od sprzedaży online i stoi przed Tobą także wybór asortymentu, który będziesz oferowała to pamiętaj by:
– były to produkty, które uważasz za warte zakupu, przydatne i atrakcyjne dla określonej grupy docelowej; dużo łatwiej będzie Ci sprzedawać produkt, w który wierzysz i który sama chciałbyś mieć lub masz i używasz,
– miej jakiekolwiek pojęcie o tych produktach, interesuj się nimi, zgłębiaj wiedzę w tej dziedzinie; bez tego nie będziesz wiarygodnym doradcą i sprzedawcą,
– zrób analizę rynku i potencjalnej konkurencji, dowiedz się jak wygląda sprzedaż w tym obszarze, jakie są marże, jakie zainteresowanie klientów produktami, jak dużą będziesz miała konkurencję.
2. Przewaga konkurencyjne
Znając już mniej więcej rynek i swoją przyszłą konkurencję przemyśl dokładnie czym będziesz się wśród niej wyróżniać, dlaczego to klienci będą wybierać Twój sklep, a nie inny. Pamiętaj też, że konkurowanie tylko i wyłącznie niską ceną może skutecznie wydłużyć i utrudnić rozwój Twojego biznesu. Obniżając cenę obniżasz także swoje przychody, płynność finansową i budżet na rozwój firmy.
Zastanów się, co innego możesz zaoferować swoim klientom zamiast niskiej ceny. Być może będzie to ekspresowa dostawa, szeroka gama produktów, możliwość konsultacji z działem obsługi klienta przez całą dobę.
3. Platforma sklepowa
Gdy wiesz już co chcesz sprzedawać, znasz rynek i konkurencję, a także wiesz, czym będziesz się wyróżniać, to pora na wybór sposobu prezentacji swoich produktów. Masz dwie możliwości: postawienie własnego e-sklepu lub umieszczenie produktów na platformie typu marketplace. Każda z tych możliwości ma swoje wady i zalety:
Własny sklep internetowy
Masz tutaj całkowitą dowolność odnośnie personalizacji wyglądu sklepu, opisów czy zdjęć produktów. Ponadto od samego początku budujesz swój brand i nie płacisz nikomu prowizji od sprzedaży. Niestety własny sklep internetowy to nie tylko większe koszty na początku (wykup serwera, domeny, stworzenie sklepu, marketing), ale także więcej pracy (wybór oprogramowania, stworzenie regulaminów czy umowy z przewoźnikami).
Sprzedaż za pośrednictwem marketplace
Decydując się na sprzedaż na platformie typu marketplace, np. Allegro, Amazon, Dawanda, możesz dotrzeć z ofertą do szerokiej grupy odbiorców, a dodatkowo sprawdzić potencjał asortymentu bez dużych nakładów finansowych. Są to niepodważalne zalety tego typu sprzedaży. Jednakże musisz pamiętać, że platformy tego typu pobierają prowizje od sprzedaży, narzucają własne regulaminy, a promocja własnego brandu jest utrudniona.
Nie musisz decydować się tylko na jedną z tych, możesz jednocześnie testować oba kanały, a marketplace wykorzystać do budowania wiedzy o kliencie, specyfice handlu w Internecie oraz pozyskiwaniu stałych klientów.
4. Magazynowanie towaru i logistyka
W sprzedaży internetowej liczy się czas. Oczywiście czas dostarczenia zamówienia do klienta. Ludzie nie lubią czekać, chcą wszystko tu i teraz, dotyczy to także zakupów. Pamiętaj, że obecnie standardem staje się dostawa w 24 h od jego złożenia. Dlatego nie myśl, że odniesiesz sukces zaopatrując się w produkty dopiero po ich zakupie przez klienta. Czas dostawy towaru do Ciebie, przepakowanie go i wysyłka do klienta to za długo. Możesz zdecydować się na własny magazyn, lub na outsourcing magazynowania i całej logistyki na zewnątrz. Jeszcze inną możliwością jest dropshipping, czyli przeniesienie procesu wysyłki towaru na hurtownię lub producenta.
Jeśli zdecydujesz się na własny magazyn pojawia się przed Tobą decyzja dotycząca firmy dostawczej. Przejrzyj oferty różnych firm kurierskich, poczytaj opinie o nich, a także dokładnie zapoznaj się z regulaminem oraz polityką reklamacji. Pamiętaj, że to Ty odpowiadasz za dostarczenie zamówienia do klienta, a nie dostawca. Ponadto nie skupiaj się tylko na kurierach, daj swoim klientom możliwość wyboru wprowadzając także, takie możliwości jak paczkomaty, poczta czy odbiór przesyłki na stacjach benzynowych lub w kioskach.
5. Prawne aspekty sprzedaży przez Internet
Zapoznaj się z regulacjami prawnymi dotyczącymi sprzedaży internetowej. Koniecznie stwórz regulamin sklepu, politykę prywatności oraz zwróć uwagę na ochronę danych osobowych. Do 25 maja 2018 roku przetwarzając dane osobowe musimy zgłosić je do GIODO, natomiast po tym dniu wchodzi w życie RODO, czyli rozporządzenie o ochronie danych osobowych, które wprowadza nowe regulacje i wymagania.
6. Budżet na promocję
To kolejny aspekt, który powinnaś dobrze przemyśleć. Zaplanuj jakimi kanałami dotrzesz do swojej grupy docelowej. Nawet najlepszy sklep internetowy z najbardziej atrakcyjnym asortymentem nie wypromuje się bez jego promocji. Pomyśl o kampaniach w Social Mediach, reklamie CPC czy pozycjonowaniu sklepu w wyszukiwarce Google. Wiele działań zrealizujesz z minimalnym budżetem, ale wiele z nich wymaga inwestycji środków finansowych. Dlatego ważne jest, byś dokładnie określiła swoją grupę docelową, poznała możliwe kanały promocji i wybrała te, które przyniosą Ci najlepsze efekty.
Jak widzisz decydując się na sprzedaż internetową musisz rozważyć wiele aspektów, nie tylko dotyczących samych produktów i polityki cenowej, ale także takich, które będą istotne np. ze względów prawnych. Jednak nie jest to takie skomplikowane jak na początku może się wydawać. Wiele informacji znajdziesz w Internecie, możesz także poradzić się osób, które mają to już za sobą lub skorzystać z porady profesjonalisty.
To Cię może również zainteresować: „W jaki sposób pisanie bloga może pomóc Twojej firmie?”
Dla Business & Prestige Agata Chmielewska, ekspert e-commerce oraz online marketingu, szkoleniowiec, autorka bloga www.eksperymentalnie.com oraz www.achmielewska.com/blog.