Niektóre zasady tworzy się po to, żeby je łamać. Niektóre z nich są też „niepisane” i korzystamy z nich, jak z drogowskazów. Pomimo tego, że jesteśmy świadkami wielu wygranych na podobnych płaszczyznach, mamy świadomość, że każdą osobą sukcesu kierowały zgoła inne wartości.
„Utrzymywanie relacji i nieustanny rozwój” – Malwina Faliszewska, Learning, Development, Diversity & Inclusion Manager w Deloitte Polska
W biznesie najważniejsze są relacje – to one są dźwignią do sukcesu, ponieważ bez nich poszerzanie zasięgów biznesu jest niemożliwe. Należy tu zatem pamiętać o zasadzie wzajemności i ogromnej wadze zaufania. Aby nabrać prędkości na drodze do sukcesu, bazą zawsze powinny być nasze kompetencje i doświadczenie oraz jakość, którą dostarczamy. Na podstawie tych elementów budujemy swoją markę i rozpoznawalność. Dzięki połączeniu obu tych zasad – budowaniu i utrzymywaniu relacji oraz nieustannemu rozwojowi – możemy działać odnosząc sukcesy.
Klienci nie są najważniejsi. Pracownicy są najważniejsi. Jeśli zadbasz o swoich pracowników, oni zatroszczą się o klientów. Richard Branson, Founder at Virgin Group
„Szacunek i pozytywne nastawienie okazywane każdemu na swojej drodze zawodowej” – Marek Szpręga, Partner w HLB M2
Za najważniejszą zasadę uznaję szacunek i pozytywne nastawienie okazywane każdemu na swojej drodze zawodowej. Sądzę, że wszelkie makiaweliczne zachowania nie skutkują pozytywnie w dłuższym okresie. Codzienna współpraca z klientami i partnerami w atmosferze wzajemnego szacunku i sympatii procentuje i wpływa na osiąganie lepszych wyników. Pozytywne nastawienie wpływa też na większą dozę wyrozumiałości i pozwala nie zwariować w świecie nastawionym na ciągły rozwój i wzrost wydajności, niestety trochę odhumanizowanym. Nie musimy przecież zakładać, że każdego dnia toczymy bitwy na to, kto będzie większym cwaniakiem i kto kogo ogra! Sam nie chcę być postrzegany jako „największy skurczybyk” w otoczeniu.
„Partnerstwo” – Michał Padalewski, Partner Zarządzający TalentSet Executive Search
Dla mnie najważniejszą zasadą w biznesie jest partnerstwo. Myślę, że zarówno w biznesie, jak i w życiu, aby realizować wspólne projekty, trzeba być partnerami. To słowo ma oczywiście dość szerokie znaczenie, więc może uściślę, jak ja je rozumiem. Dla mnie głównymi komponentami tego słowa są: uczciwość, dotrzymywanie zobowiązań oraz dobra relacja, która ułatwia wzajemne zrozumienie i otwartość na potrzeby drugiej strony. Działanie w biznesie często wystawia nasze wartości na próbę, często pojawiają się sprzeczne interesy oraz wpływy. Zawsze rozpoczynając nową współpracę, ważna jest dla mnie osoba, z którą pracuję. Jeżeli partnerstwo stanowi dla niej równie ważny fundament współpracy, wtedy warto wspólnie podejmować działania i ta współpraca ma duże szanse na sukces.
Ważne, aby nie być poważnym. Frajda to poważne narzędzie biznesowe. Richard Branson, Założyciel Virgin Group
„Profesjonalizm i uczciwość zawodowa” – Alfreda Pośnik, Dyrektor ds. Jakości w war-REMEDIUM Sp. z o.o.
Najważniejszymi zasadami biznesowymi według mnie jest profesjonalizm i uczciwość zawodowa. Firma powinna traktować swoich odbiorców i dostawców jak partnerów biznesowych. Musi się rozwijać, by nadążyć za rozwojem gospodarczym. Nie może „stać w miejscu”, bo wtedy paradoksalnie – cofa się. W przypadku dostawców surowców i komponentów ważna jest terminowość dostaw, uczciwość cenowa i terminowość rozliczeń.
„Zaufanie” – Radek Zaleski, Head of Growth w Netguru
Najważniejszą zasada w biznesie jest zaufanie. Bez niego wszystkie pozostałe elementy biznesu stają się drogie (prawnicy), męczące (wieczna kontrola), nieefektywne (czas na to potrzebny) i w konsekwencji – zaprzeczają istocie biznesu, czyli generowaniu zysku. Jak budować biznes oparty na zaufaniu? W Netguru stosujemy kilka praktyk. Po pierwsze, jasno i konsekwentnie komunikujemy nasze wartości – to „odstrasza” nietrafionych kontrahentów czy pracowników. Po drugie, transparentność działania – zarówno wobec klientów jak i do wewnątrz. Po trzecie – zakładanie dobrych intencji, zawsze i wszędzie.
„4 zasady” – Maciej Markowski, CEO at spaceOS
1. Reputację buduje się latami, a stracić można w jedno popołudnie.
2. Wiedz kto jest Twoim klientem. Zrozum ją/jego. A najlepiej przeżyj tydzień w jej/jego butach.
3. Jeżeli nie rozwiązujesz problemu swoich klientów 3x szybciej, taniej i lepiej od istniejących produktów, będziesz miał problem.
4. To, jak traktujesz swoich pracowników, będzie rzutowało na to, jak oni potraktują Twoich klientów.
„Cel, gotowość do zmian, konsekwencja i równowaga” – Krzysztof Sobczak, CEO w Emplocity
Trzeba mieć cel przed oczami, żeby rano wstawać z łóżka i iść do pracy. Trzeba także mieć silne przekonanie i wiarę, że to, co się robi, ma sens. Sam cel jednak nie wystarczy, żeby osiągnąć sukces w biznesie. Dzisiejszy przedsiębiorca powinien również wykazać się niespotykaną dotąd gotowością do zmian i być świadomym, że takie zmiany będą następować, dla przykładu w zakresie rozwoju produktu, grupy docelowej lub całego modelu biznesowego. Co więcej, sztywne, pozbawione refleksji przywiązanie do celu może w ostateczności ograniczyć rozwój biznesu lub w ogóle wyeliminować go z rynku. Chcąc osiągać sukces, nie możemy zapominać o wytrwałości i konsekwencji. Warto przy tym trzymać równowagę by nie popaść w skrajność, zachować elastyczność i otwartość, zwłaszcza na opinie klientów, bez których biznes nie będzie się rozwijał.
Agnieszka Rucińska, Business & Prestige, Photo flickr.com