Susan Wojcicki to nazwisko, które trzeba znać. Wystarczy wpisać jej nazwisko w wyszukiwarkę Google, firmę, którą niegdyś stworzyła od podstaw. We własnym garażu. Dziś jest CEO YouTube’a, jedną z najpotężniejszych postaci na świecie na liście magazynu “Forbes” i najważniejszą kobietą w internecie.
Susan Wojcicki, posiadająca polskie obywatelstwo córka Stanleya Wojcickiego, pochodzącego z Polski profesora fizyki, zawsze wiedziała czego chce. Zależało jej na dużej rodzinie i pracy, która będzie coś znaczyła dla innych. Osiągnęła wszystko, co sobie założyła. Jest absolwentką Uniwersytetu Harvarda i obecnie spełnia się jako matka piątki dzieci i szefowa YouTube’a. Jak tego dokonała? Podjęła ryzyko, w takim stopniu, na jaki zdecydowałyby się tylko nieliczne kobiety.
Startup w garażu
Tuż po studiach Susan pracowała w popularnym koncernie technologicznym Intel, jako konsultantka w dziale marketingu. Szło jej dobrze, jednak wówczas myślała już o rodzinie. Pochodząc z rodziny polskich inteligentów (jej dziadek Franciszek Wójcicki był prawnikiem i działaczem ruchu ludowego), wspierała naukowców, którzy chcieli coś osiągnąć, dlatego gdy dwóch młodych doktorantów chciało wynająć jej garaż na swoją firmę, zgodziła się od razu. Ci doktoranci zgłębiali tajniki raczkującego wówczas internetu, co Wojcicki uważała za bardzo ekscytujące i gdy była w 4 miesiącu ciąży, zdecydowała się odejść z pracy, by do nich dołączyć. Kiedy inni pukali się w głowę, Wojcicki wiedziała, że intuicja jej nie zawiedzie. Ci doktoranci to Larry Page i Sergey Brin, a firma, którą założyli w garażu to Google.
16. pracownik Google
Wojcicki stała się 16. pracownikiem Google’a oraz pierwszą menedżerką ds. marketingu. Zadanie miała niełatwe. Musiała wypromować startup, nie mając na to żadnych środków. Skontaktowała się więc z amerykańskimi uczelniami, proponując im umieszczenie paska wyszukiwarki na ich stronach internetowych. Strategia okazała się być celna, a firma wkrótce zaczęła przynosić zyski. Do grona kobiet Google’a dołączyły wkrótce Marissa Mayer i Sheryl Sandberg, które również uwierzyły w potencjał małej firmy prowadzonej w garażu. Wojcicki na dobre zakochała się w technologii i możliwościach internetu, który docierał już do ludzi na całym świecie. To było dla niej po prostu niesamowite. Wraz z zespołem stopniowo przekształcała Google w firmę wartą wiele miliardów dolarów.
Mimo ciężkiej pracy, Susan nie zapominała również o swoim pierwszym marzeniu – rodzinie. Starała się być w domu co wieczór o godzinie 18, aby zjeść kolację z dziećmi i mężem, który również zatrudnił się w Google’u. Wojcicki do dziś radzi kobietom, by zawsze dbały o zdrowy balans między pracą a życiem prywatnym. W jednym z wywiadów powiedziała, że zachowanie tej równowagi sprawia, że jest się bardziej produktywnym, ponieważ zachęca to do priorytetowego traktowania tego, co musi być zrobione każdego dnia, zanim wróci się do domu. W jej domu ponadto obowiązuje zasada: telefony i sprawdzanie e-maili są zabronione między 18-21, gdyż jest to czas dla rodziny, a nie patrzenia się w ekran telefonu.
YouTube
Gdy Google rosło w siłę, w innym garażu w 2005 roku powstawał znany dziś serwis YouTube. Został założony przez Chada Hurleya, Steve’a Cohena i Jaweda Karima, pracowników PayPala i szybko stał się jedną z najszybciej rozwijających się witryn w internecie. Rok później strona liczyła średnio 100 milionów odsłon wideo dziennie i stała się sporą konkurencją dla Google. W tym czasie Wojcicki odpowiadała za Google Video, a YouTube był jednym z jej najpoważniejszych konkurentów. Susan zasugerowała więc szefom, aby odkupili startup. Transakcja opiewała na 1,6 mld dolarów, a Wójcicki wkrótce stanęła na czele YouTube’a, tłumacząc w oświadczeniu, że zarząd Google zdał sobie sprawę, że chociaż mieli wiele naprawdę dobrych pomysłów, YouTube wciąż z nimi wygrywał. Tak technologiczny gigant wchłonął konkurencyjny startup. Dla Susan Wojcicki tak duże przejęcie było niezwykle cenną lekcją w kierowaniu firmą. W jednym z wywiadów przyznała: “Kiedy zdajesz sobie sprawę, że trzeba zmienić strategię lub że coś nie działa, często reakcją jest walka z tym. Zamiast tego, trzeba się z tym pogodzić, zaakceptować to, bo im szybciej to zrobisz, tym szybciej będziesz mógł wejść na właściwą drogę.”
Niezwykła pokora i ciepło, jakie bije od Susan Wojcicki niewątpliwie są inspiracją dla wielu kobiet, które są ambitne i chcą zajść wysoko. Liderka podkreśla jednak, że zbyt często skupiamy się na świętowaniu sukcesu, bardziej niż na prawdziwych wyzwaniach, a co ważniejsze – na wyciąganiu wniosku z porażek, które są nieodłączną częścią drogi do sukcesu. Według niej, największą strategią sukcesu jest wybranie kilku rzeczy i zrobienie ich dobrze. Jej osiągnięcia są tego najlepszym dowodem. To ona stoi za sukcesem m.in. Google Doodles, Google Images i Google Books, a także AdSense, DoubleClick, Google Analytics i AdWords.
Rady Susan Wojcicki dla kobiet w biznesie:
- Zachowaj równowagę między pracą a życiem prywatnym
Jako matka piątki dzieci, Wójcicki często mówi o korzyściach płynących z zachowania zdrowego balansu między pracą a życiem prywatnym. Na sukces trzeba ciężko pracować, ale trzeba też umieć zachować równowagę, zwłaszcza, że sukces nie opiera się na liczbie przepracowanych godzin, ale na kreatywności, a na tą również potrzeba czasu.
- Postaw na edukację
Przyjęło się, że kobiety stanowią mniejszość w niektórych branżach, takich jak np. sektor technologiczny, ponieważ niewiele z nich posiada odpowiednie kwalifikacje, podczas gdy konkurencja jest naprawdę ostra.
- Proś o to, na co zasługujesz
Wojcicki często podkreśla, jak ważne jest, aby kobiety były swoimi własnymi rzeczniczkami i nie czuły się winne, gdy osiągają sukces. Niezależnie od tego, czy jest to wysoka pensja, awans, czy obiecująca kariera. Ważne jest, aby nie bały się prosić o to, na co zapracowały i to, co się im należy.
- Nie poddawaj się
Pamiętaj, aby zawsze mieć wizję tego, dokąd zmierzasz. Niech nawet największe porażki będą najbardziej krytycznymi lekcjami, które pomocą zajść jeszcze dalej.
Zobacz także: “My już nic nie musimy, my jedynie możemy”
Dla Business & Prestige, Iwona Sobczak, dziennikarka specjalizująca się w profesjonalnym wizerunku i biznesowym savoir vivrze. Zobacz inne teksty Iwony Sobczak, cover photo: Flickr/World Economic Forum