Każdy pomysł wymaga środków finansowych na jego realizacje. Czasami chodzi o kilkadziesiąt tysięcy złotych a czasami w grę wchodzą miliony. Jak nawiązać skuteczną współpracę biznesową, aby pozyskać środki finansowe na projekt?
1. Przede wszystkim pamiętaj – nikt tak dobrze nie „sprzeda” Twojego projektu niż Ty sama lub osoba tak samo zaangażowana w jego realizację (wspólnik, współpracownik). Oczekuj więc najwięcej od samej siebie, bowiem to Ty jesteś emocjonalnie zaangażowana w jego kreację i realizację – dlatego to Ty potrafisz zarazić swoją pasją i pomysłem najbardziej.
2. Jeszcze na etapie tworzenia pomysłu zacznij budować kontakty. Pamiętaj – wszystko jest relacją i Twój sukces będzie zależał od tego, jak bardzo potrafisz ją nawiązać i utrzymać.
3. Korzystaj z mediów społecznościowych. Żadna z możliwych form kontaktu – telefon ani email – nie da Ci takiej dostępności do osób, które mogą być potencjalnie zainteresowane współpracą. Przejrzyj listę swoich kontaktów – zobacz kto i do kogo może Cię doprowadzić, odśwież stare znajomości.
4. Umawiaj się na spotkania z potencjalnymi partnerami. Wypracuj sobie sobie sposób na zaproszenie (w mediach społecznościowych i przez telefon), na tyle interesujący dla drugiej strony, aby zechciała przyjąć Twoje zaproszenie na kawę. Jeszcze nikt nigdy nie odmówił dobrej kawy i rozważenia dobrego pomysłu na biznes.
5. Przełam barierę „sprzedaży”. Nic nie sprzedajesz, spotykasz się z intencją zrobienia interesu korzystnego dla obu stron.
6. Bez względu na kwotę, której potrzebujesz do realizacji – kilkadziesiąt tysięcy czy kilka milionów złotych – nie nadawaj jest znaczenia (duża czy mała). To jest wysokość, której po prostu potrzebujesz. To co dla Ciebie jest na tę chwilę nieosiągalne może mieć inne znaczenie dla Twojego partnera.
7. Przemyśl dobrze, co Twój partner może otrzymać w ramach współpracy, ale przede wszystkim pytaj, co jest dla niego ważne. Pamiętaj – Twój partner sfinansuje Twój projekt tylko wtedy, jeżeli dostrzeże w nim wartość dla samego siebie.
8. Nie nastawiaj się na sprzedaż. Idź z intencją szczerego zainteresowania drugim człowiekiem i tego, co ewentualnie możecie zrobić razem. Ty nie jesteś sprzedawcą, tylko partnerem biznesowym, a w partnerstwie najważniejsze jest, aby każdy czuł się dobrze we wzajemnym towarzystwie. Reszta przyjdzie sama.
9. Pamiętaj – każdy ma prawo odmówić współpracy, ale bądź wdzięczna za możliwość poznania nowych ludzi. To może być początek dobrej znajomości lub możliwości współpracy na innej płaszczyźnie lub przy innym projekcie.
10. Już na etapie tworzenia projektu przyzwyczaj się do myśli, że być może będziesz musiała wykonać kilkadziesiąt telefonów i odbyć kilkadziesiąt spotkań, aby zrealizować swój pomysł. Nie trać jednak entuzjazmu. Rzeczy wartościowe wymagają bowiem sporego wysiłku.
11. Sporządź umowę współpracy zabezpieczającą obie strony. Najważniejsza w biznesie jest uczciwość i dbałość o wzajemne interesy.
Zobacz także: „Jak mowa ciała zdradza Twoje zdenerwowanie”
Magdalena Koźmala, redaktor naczelna