Scenarzyści kreując postać Claire Underwood stworzyli dzieło sztuki. Udowodnili, że kobieta może być silna charakterem i taki też mieć wizerunek, bo praktycznie każdy element, który składał się na kreację Underwood miał ogromną siłę. Choć jako kobieta prezydent jest niezwykle bezwzględna, nie da się ukryć – Claire Underwood jest najbardziej ikoniczną i najlepiej ubraną postacią serialową od czasów Audrey Hepburn.
Nieskazitelne krawiectwo i stonowana paleta barw, w której króluje granat, czerń, szarości, beże oraz biel, a także militarny krój kostiumów sprawiają, że szafa pierwszej damy z serialu „House Of Cards” przez lata stała się prawdziwą inspiracją dla kobiet w biznesie, które coraz bardziej świadomie poszukują profesjonalnej inspiracji dotyczącej wizerunku. Jej styl jest oszczędny, a makijaż praktycznie niewidoczny, przy czym perfekcyjny. W szafie Claire znajdziemy również jakość. Nosi ona takie marki jak Dolce & Gabbana, Dior, Armani, Ralph Lauren czy Christian Louboutin. W dodatku Claire Underwood pozwala, aby jej styl przekazywał prostą wiadomość – jestem na równi z najważniejszymi mężczyznami na świecie.
Za perfekcyjnym wizerunkiem Claire Underwood, jak i grającej ją aktorki Robin Wright, stoi stylistka i kostiumografka Kemal Harris. Stylistka kreując wizerunek Claire Underwood, inspirowała się m.in. pracami fotografki wojennej z lat 30. Lee Miller, co z łatwością można dostrzec na ekranie. W najnowszym szóstym sezonie, który zarazem był ostatnim sezonem serialu, Claire Underwood rządzi USA, jako pierwsza w historii kobieta prezydent. Harris w rozmowie z amerykańskim magazynem “Vogue” opowiedziała, że stroje Underwood są swoistą wizytówką niezwykle dynamicznie zbudowanego statusu politycznego i społecznego. Wyrażały one determinację i skupienie na wyznaczonych zadaniach najważniejszej liderki wolnego świata. Harris ponownie kierowała się militarnym dress codem, który silnie buduje dystans i respekt niezbędny do negocjacji. Zgromadziła sporo zdjęć i zapisów wizerunku kobiet z wojska w czasie II wojny światowej.
Dodatkowo połączyła ten styl z francuską elegancją, dopasowując kostiumy do sylwetki Wright i dodając francuskie mankiety tam, gdzie tylko było to możliwe. Można zauważyć je we wszystkich sukienkach pani prezydent, co nadało im niezwykłej formalności i pozbawiły kokieteryjności.
Underwood również przełamuje nieco paletę kolorystyczną, włączając do garderoby po raz kolejny militarne akcenty, jak kolor oliwkowo-zielony. Nosi również prezydencki granat. W ubraniach widać wyraźnie kobiecą formę, choć wiele kostiumów skłaniało się ku klasyce takiej jak profesjonalne białe koszule z francuskimi mankietami, ołówkowe spódnice lub ubrania od projektantów – Balenciagi, Céline Phoebe.
W garderobie prezydent Underwood brakuje w szczególności jednego punktu – torebki. Harris uznała, że kobieta na najważniejszym stanowisku ma ludzi od noszenia za nią rzeczy i nie musi nosić torebki. Rzadko również widujemy ją na ekranie z dokumentami. Pewność siebie jest najważniejszym “akcesorium”, jakie ma przy sobie zawsze. Choć w poprzednich sezonach Underwood nosiła torebki od Burberry, Ralpha Laurena i Saint Laurenta, Harris uznała, że jakiekolwiek ozdoby i akcesoria zaszkodzą jej wizerunkowi. W końcu mężczyźni na wysokich stanowiskach również nie noszą ze sobą teczki lub torby. Prezydent Underwood nosi również zauważalnie mniej biżuterii, a w zasadzie nie nosi jej już wcale.
Jaką lekcję zatem kobiety mogą wynieść ze stylu Claire Underwood? Harris radzi, aby tak jak Claire, każda z nas dowiedziała się, co sprawia, że czujemy się silne oraz, które ubrania tę wewnętrzną siłę podkreślają. Może to być para dobrze skrojonych spodni i golf, jednak ważne, aby były one najwyższej jakości, bo to sprawia, że nie czujemy się zwyczajnie, ale wyjątkowo. W ten sposób wyrabiamy sobie markę. A gdy ta marka stanie się silna, niezależnie od ubrania, nigdy więcej nie będzie to po prostu kolejny strój do pracy, a prawdziwa zbroja.
Zobacz także: „Jak zrobić pierwsze, bardzo dobre wrażenie?”
Dla Business & Prestige, Iwona Sobczak, dziennikarka specjalizująca się w profesjonalnym wizerunku i biznesowym savoir vivrze. Zobacz inne teksty Iwony Sobczak, Cover photo: netflix.com