Jak zbudować profesjonalny wizerunek kobiety z klasą i jak go nie zniszczyć? Na co warto zwrócić uwagę i jakich gestów najlepiej unikać? Dlaczego? Bo wizerunek można zniszczyć w ciągu jednej sekundy, a do jego odbudowania potrzeba dużo więcej czasu.
Gesty i postawy oznaczające stres, zdenerwowanie, poczucie braku komfortu:
- pocieranie, dotykanie lub drapanie twarzy,
- pocieranie szyi,
- gładzenie włosów, splatanie ich ręką w kucyk,
- otrzepywanie pyłku z garnituru,
- stukanie długopisem lub włączanie i wyłączanie go na zmianę,
- wkładanie przedmiotów do ust /długopis, ołówek/ i obgryzanie paznokci,
- zaplatanie palców jednej ręki o drugą i pocieranie nimi,
- pocieranie dłoni,
- pocieranie nogawek spodni wewnętrzną stroną dłoni,
- skrzyżowane ramiona,
- zaplecione o krzesło nogi,
- częste poprawianie się na krześle/fotelu,
- bujanie do przodu do tyłu,
- machanie stopą lub stukanie o podłoże.
Zobacz także: „Przyjęcie biznesowe. Najważniejsze zasady i największe wpadki”
Co jeszcze nie sprzyja Twojemu wizerunkowi?
- Pochylona postawa – oznaczająca brak pewności siebie.
- Gniew, smutek, sztuczny uśmiech czy pogarda, które zaprezentujesz przy powitaniu, zapalają czerwoną lampkę w umyśle rozmówcy, skupiając go bardziej na obserwacji Ciebie, niż na pozytywnych emocjach związanych ze spotkaniem.
- Brak kontaktu wzrokowego – obniża wiarygodność i prawdomówność. Wzrok skierowany w dół oznacza wstyd lub poczucie winy.
- Spocona dłoń w lekkim uścisku – umniejsza Twoje kompetencje i inteligencję.
- Ręce schowane pod stołem – obniżają Twoją wiarygodność i szczerość.
- Ręce w kieszeniach – to pozorny komfort wyrażający chęć zakończenia rozmowy lub złe samopoczucie.
- Zbyt luźna postawa na krześle (osunięte na krześle plecy z szeroko rozstawionymi nogami i zaplecionymi za głowę rękami) – oznacza dominację i lekceważenie rozmówcy.
- Przedmioty stojące przed Tobą na stole, jak np. wazon, szklanka z wodą, komputer – pozornie dające Ci poczucie bezpieczeństwa, odgradzają Cię od rozmówcy, nie sprzyjając budowaniu wizerunku i relacji. Jeżeli masz możliwość – przesuń je.
Zobacz także: „Dress code. Czego zdecydowanie należy unikać?”
Magdalena Koźmala, redaktor naczelna, ekspert mowy ciała i budowania wizerunku, coach & trener. Zobacz inne teksty autora.
Opracowanie: Dominika Job, kierownik redakcji Business & Prestige, fot. PAP/Photoshot