Choć efekt pierwszego wrażenia można wywołać tylko raz, niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, popełniając te same błędy przy kolejnych spotkaniach oraz poznawaniu nowych partnerów biznesowych. Na co warto zwrócić uwagę, aby zwiększyć swoją ocenę w oczach potencjalnego wspólnika, przełożonego czy klienta? Czego absolutnie należy unikać, gdyż zniszczy to biznesowy image?
1. Gniew lub smutek zamiast uśmiechu
Jedyną emocją zapraszającą do budowania relacji i dającą poczucie bezpieczeństwa drugiej osobie jest uśmiech. Jeżeli więc przed ważnym spotkaniem zdarzyło się coś, co cię zdenerwowało – daj sobie chwilę, aby ochłonąć, gdyż gniew na twarzy odstrasza innych innych ludzi, wysyłając komunikat „nie podchodź do mnie, to nie jest dobry moment”. Kobieta bez uśmiechu odbierana jest jako nieszczęśliwa, a my takich osób nie lubimy. Zdecydowanie bardziej wolimy przebywać w towarzystwie zadowolonych ludzi.
2. Przetłuszczone włosy i niekontrolowane przez fryzjera odrosty
Pewien fryzjer mawia, że jeżeli nie umiesz zadbać o swoje włosy, to o biznes też nie. Jeżeli ty przegrasz w ocenie, twoja firma również. Bo ludzie nie współpracują z firmami tylko osobami, a więc ty jesteś odzwierciedleniem ładu i organizacji twojego przedsiębiorstwa. Włosy powinny być zawsze czyste, bez odrostów i starannie związane.
3. Ekspozycja ciała
Najbezpieczniej jest podążać za zasadami dress code’u i konsekwentnie się ich trzymać. Zbyt krótkie spódnice, duże dekolty, odkryte ramiona i stopy nie tylko nie powinny mieć miejsca z uwagi na obowiązujące kanony, ale zdecydowanie wpływają na wizerunek, umniejszając inteligencję i profesjonalizm w oczach partnerów biznesowych. Dodatkowo warto unikać lakierowanych butów, czerwonych kolorów, zbyt mocnego makijażu i dużej, błyszczącej biżuterii.
4. Niezadbane dłonie i paznokcie
Ciekawostką jest, że nie tylko kobiety zwracają uwagę na dłonie, ale również mężczyźni. Częściowo odrapany lakier na paznokciach, przesuszone dłonie stanowią nie najlepszą wizytówkę biznesową. Dobrze pamiętać, aby paznokcie były wypiłowane, niezbyt długie i pomalowane na naturalny kolor. Czerwień jest dopuszczalna na paznokciach w biznesie, na ustach już nie. Nie ozdabiamy paznokci kolorowymi i świecącymi dodatkami. W biznesie mniej oznacza więcej.
5. Pochylona sylwetka
Postawy i gesty decydują w 70 proc. o naszej ocenie, naszym samopoczuciu, sprzedaży oraz efekcie negocjacji. Mowa ciała wpływa na nasze emocje i myśli a myśli i emocje wpływają na naszą postawę ciała. Ponieważ mowa ciała jest nieświadoma więc prawdziwie komunikuje innym – „jestem pewna siebie i zdecydowana” (wyprostowana postawa i mocny uścisk dłoni) lub „nie czuję się tutaj dobrze lub sama ze sobą, jestem niepewna siebie, jestem uległa” (pochylona sylwetka, opuszczone ramiona). Warto pamiętać, że w biznesie dominacja zawsze wygrywa z uległością, a więc już od pierwszych ułamków sekund budujesz swój wizerunek równorzędnego lub nie partnera biznesowego.
6. Wysokie tony głosu
Biznes uwielbia niskie tony, wysokie traktuje infantylnie. Unikaj więc na spotkaniach emocjonalnego, niekontrolowanego podnoszenia głosu a jeżeli twój ton ma wysokie zabarwienie – zacznij nad tym pracować. O wiele trudniej będzie ci odnieść sukces, jeżeli będziesz traktowana z mniejszą powagą, a tak się dzieje w przypadku wysokich tonów.
Zobacz także: „Makijaż biznesowy. Jak go wykonać i o czym należy pamiętać?”
Zobacz także: „Dress code. Czego należy unikać?”
Magdalena Koźmala, redaktor naczelna, Photo by Brooke Lark on Unsplash